Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Marii Konopnickiej
 w Zubrzycy Górnej

Jak zorganizować dziecku idealne warunki do nauki w domu?

             Ważne jest, by stworzyć dziecku dobre warunki do nauki w domu. Zachęcam do przeczytania poniższego tekstu i sprawdzenia czy robimy wszystko tak, jak należy czy może warto coś zmienić. Dobrze jest nauczyć dziecko pracy w odpowiednim rytmie. Dobrym pomysłem jest ustalenie określonej pory na odrabianie lekcji np.: godzinę po porannej pobudce, 45 minut po obiedzie czy albo określoną porę np.: 15:30. Dziecko musi uczyć się systematyczności, dlatego przyzwyczajaj je, że lekcje należy odrabiać regularnie, codziennie . W sobie wyrób nawyk sprawdzania co dziecko ma zadane każdego dnia (dziennik elektroniczny, e-maile, stronę internetową szkoły itp.). Ważne, by dziecko miało poczucie, że jest przy nim wspierający je dorosły i w razie potrzeby poświęci mu 100 % swojej uwagi.

 

 

Dziecko powinno mieć odpowiednie warunki do nauki

 

  • Zanim zasiądzie do zeszytów, warto zadbać, by nic go nie rozpraszało: wyłączyć telewizor, radio, zamknąć drzwi do pokoju, sprawdzić czy nie dochodzą z innych pomieszczeń np. odgłosy świetnie bawiącego się rodzeństwa. W pobliżu nie powinno być np. ulubionej zabawki. Im mniej będzie dookoła rozpraszających bodźców, tym lepiej. Pamiętaj, że w pomieszczeniu, w którym dziecko się uczy powinna panować CISZA.
  • Zadbaj, by dziecko miało swój kącik do nauki, najlepiej z własnym biurkiem i krzesłem przystosowanym do wzrostu dziecka.
  • Ważne jest też, by światło padało z lewej strony gdy dziecko jest praworęczne a z prawej gdy dziecko jest leworęczne.
  • Oświetlenie elektryczne nie może być zbyt słabe, nie może też być zbyt jaskrawe.
  • Na biurku powinien panować porządek, znajdować się na nim powinny tylko rzeczy aktualnie potrzebne do odrobienia pracy domowej.
  • W pokoju nie może być duszno ani zbyt gorąco, optymalna temperatura to ok. 20 – 21 stopni Celsjusza.
  • Nie spodziewaj się, że dziecko będzie odrabiać pracę domową dwie godziny bez przerwy. Gdy się zmęczy nauką, jego koncentracja osłabnie. Dlatego najlepiej jest, by robiło w czasie uczenia krótkie 10-15-minutowe przerwy np. na zrobienie herbaty czy inną mało absorbującą aktywność – pamiętaj nie może to być nic od czego będzie je trudno oderwać.  Dzieci osiągają dojrzałość szkolną (a co za tym idzie umiejętność koncentracji) w różnym czasie. Niektóre siedmio-, ośmiolatki potrafią godzinami rysować czy budować z klocków, a dla innych to zadanie ponad siły.
  • Jeśli dziecko odrabia pracę domową, nie przeszkadzaj mu. Nie pozwól też, by robiło to rodzeństwo.
  • Na atmosferę do nauki wpływa ilość książek w domu oraz nastawienie rodziców do          i edukacji. Im bardziej RODZICE wspierają dziecko w nauce, tym lepsza jest atmosfera do uczenia się.
  • Bądź gotowy do pomocy, jeśli dziecko Cię potrzebuje. Nie naciskaj jednak, jeśli o to nie prosi. Czasem lepiej je zostawić, by rozwiązało problem samo. Nie jest jednak dobrze, jak dziecko ma poczucie, że jest ze swoimi szkolnymi problemami samo.
  • Gdy dziecko odrabia lekcje, dyskretnie sprawdzaj, czy rzeczywiście się uczy.
  • W młodszych klasach sprawdzaj czy dziecko odrobiło wszystko co było zadane, sprawdź też czy zadania wykonane są prawidłowo. Miej jednak świadomość, że w życiu każdego rodzica przychodzi czas, że musi pozwolić dziecku podejmować pewne decyzje samodzielnie, a na pewno pozwolić mu samodzielnie się uczyć i ponosić konsekwencje swoich wyborów.
  • Nigdy nie zapominajmy o jeszcze jednym potężnym narzędziu. Pochwała za odrobione lekcje skutecznie dodaje dziecku skrzydeł.*

*https://zs-ujezdziec.edupage.org/text/?text=teachers/-48&subpage=4

Opracowano na podstawie artykułu Aleksandry Nowakowskiej „Jak skutecznie pomóc dziecku odrabiać lekcje” oraz książki Artura Kołakowskiego i Agnieszki Pisuli „Sposób na trudne dziecko”.